Chiang Mai & Pai

5 mei 2016 - Chiang Mai, Thailand

Hallo allemaal !

Eindelijk weer een nieuw reis verhaal ! Heb het ontzetten druk met van alles en niks. 11 April vloog ik vanuit Koh Samui naar Chiang mai (het noorden van Thailand) Hier had ik ontzettend veel zin in.Ook leuk om te vertellen dat dit alweer vliegtuig nummer 7 was van me reis.  De eilanden waren super maar mocht je toch het echte Thailand willen mee maken dan moet je naar het noorden gaan. Wat ook heel gaaf was, het Thaise nieuwjaar begon in die week ( songkran) Dit betekent dat iedereen 3 dagen vrij is en je iedereen nat mag maken op straat. Overal op straat worden waterpistolen verkocht. De 1e dag liepen we eerst alleen rond en ik had geen flauw idee wat ik kon verwachten. Toch bleef ik maar 5 minuten droog want iedereen gooide emmers met water over ons heen haha. Dit was dus 3 dagen lang ! Overal muziek, overal water, iedereen dronken en iedereen vrolijk ! De 1e week hebben we dus lekker gefeest en vooral genoten, wat een prachtig stad Chiang Mai. We verbleven in Brick House Hostel, echt een aanrader mocht je een duik in het zwembad willen nemen en heerlijk willen slapen. Ook echt iets wat je moet doen is een Thaise massage nemen. voor maar 6 euro krijg je een massage van 2 uur lang ! Na deze week begonnen we te plannen wat we allemaal wouden doen. De eerst volgende dag besloten we alle tempels te bezoeken, op elke hoek zit er bijna een. Wat ik al wou doen voordat ik überhaupt ging reizen was een cookingclass volgen en dat deden we dan ook. De volgende dag werden we om 8 uur op gehaald door een bus en afgezet op een markt. Hier stond onze begeleidster op ons te wachten. Heel gaaf om te zien dat alleen Thaise mensen hier hun eten kopen en alles is super vers. We hebben heel veel informatie gekregen over hun eten en hoe ze het bereiden. Heel interessant om te horen hoe en wat ze in bepaalde gerechten gebruiken. Nadat we daar een tijdje rond liepen gingen we naar haar huis om daar buiten te gaan leren koken. We waren met een groepje van 7. Uiteindelijk hebben we 11 gerechten gemaakt. Ik weet ze niet allemaal meer op te noemen maar we begonnen met een springroll , Mango sticky rice, Thai green curry, papaya salade en nog een paar andere  Thaise gerechten ( zie foto album). Een paar dagen daarna kwam eindelijk mijn droom uit. Een dag spenderen met olifanten !! We hebben lang gezocht naar het beste park voor olifanten. Je wilt er absoluut niet op rijden.Elephant Retirement Park Chiang Mai zorgt goed voor de olifanten. Ze hadden in totaal 7 olifanten, waarvan 2 baby olifanten en 5 opgevangen olifanten. Alle olifanten zijn opgevangen of gered van toerisme attracties of het circus. Vorige week nog gelezen dat er in Cambodja een olifant dood is neergevallen na zoveel jaar te zijn gebruikt als attractie. ( NIET OP RIJDEN AUB) Vreselijk om te lezen en daarom moet je je juist gaan verdiepen in parken zoals deze die goed voor de olifanten zijn. Deze olifanten mogen lekker vrij rond lopen en krijgen genoeg te eten. Toen we aankwamen in het park begonnen we bij de baby olifanten. Lekker eten geven, alleen omdat ze nog zo klein waren en een eigen willetje hebben besloten ze het op het rennen te zetten. Dat was een leuk gezicht, eigenaren erachteraan rennen. Ook hebben we nog met ze gespeeld in de modder, gezwommen in de rivier en hebben ze gewassen. Een super dag ! Het is hier echt zo ontzettend warm, maar liefs 41 graden. Daarom gingen we de dag daarna heerlijk naar de grand canyon. Nee niet in Amerika, lekker in Thailand. Lekker gezwommen en gesprongen van 10 meter hoog. Omdat we later deze week naar Pai gingen en eigenlijk niet meer een paar dagen naar Chiang Rai wouden gaan besloten we een dag tripje te doen. Chiang Rai staat vooral bekend om de White Tempel, de Goldentriangle en de Gouden Buddah. Lang dagje maar erg leuk. Zeker een aanrader. We zijn zelfs nog op de terug reis naar the Karen Long Neck Villages geweest. Een pas ontdekte dorp waar mensen leven die heel veel gouden ringen om hun nek dragen. Dit is hun levenstyle ( Long Neck) Over de jaren worden de schouders naar benden geduwd. Erg pijnlijk om te zien hoeveel verwondingen ze hebben, maar toch ook weer bijzonder. Ook hebben we nog de zipline tracking gedaan. Had dit nog nooit gedaan en leek mij super leuk. Gewoon midden in de jungle ziplinen. Het uitzicht was super mooi zo vroeg in de ochtend. Een paar dagen later gingen we naar Pai. Een dorpje waar je letterlijk niks anders kan doen dan drinken en eten en juist daarom is het zo populair onder de backpackers. Heerlijke shakes drinken. We hadden een hutje geboekt voor 3 nachten maar we wisten niet dat er geen airco was. Met 42 graden was dit niet te doen, maar toch vol gehouden ! De laatste nacht hadden we een super luxe villa geboekt voor maar liefst 30 euro en omdat we met ons 2e waren was het voor mij maar 15 euro! En dat betekende eindelijk airco en een zwembad. Super relaxed. Nu ben ik inmiddels al 3 dagen terug in Chiang Mai. Morgen ( 6 mei ) vlieg om 07.20 richting bangkok. Daar moet ik nog 3 uur wachten tot ik kan inchecken. Om 2  uur vlieg ik dan eindelijk naar Maleisië ( voor een weekend, maar ik kom terug ) In Maleisie van vrijdag tot maandag want dan vlieg ik naar Bali !! Zoveel zin in ! Daar kom ik dan maandag aan & woensdag haal ik mama van het vliegveld ! Dikke 2 week samen Bali verkennen. Zin in!!!

latahhhh !

1. Margriet:
    5 mei 2016
    Wauw Ger, wat weer veel meegemaakt!!
    Verheug me op woensdag, eindelijk zie ik je weer en gaan we er een supervakantie van maken!
    Zin in
  2. Jannie olthof:
    5 mei 2016
    hallo gerald weer een mooi reisverhaal hoor en geniet er maar lekker van samen met mamma twee weken we zien het wel weer op de fotos groetjes en liefs opa en jannie
  3. Sigrid:
    5 mei 2016
    Mooi verhaal weer Gerald! Super te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Goede reis morgen, Maleisie en Bali zullen ook wel weer mooie ervaringen opleveren. Liefs uit (niet zo spannend maar wel relaxed) Turkije van Mark, Si en Jenna